Szkoła
Podstawowa im. Macieja Rataja w Lisowie
Program edukacyjny
Szkoła Przyjazna Środowisku
Opracowały:
mgr Renata Ciołkosz
mgr Beata Rogowska
WSTĘP
Młodzi ludzie to "podatny grunt" na
kształtowanie pozytywnych postaw. To oni w przyszłości będą
decydować o wielu sprawach i to im powinno się zwracać uwagę na
wiele błędów popełnianych w dzisiejszym świecie, błędów,
które mogą zaważyć na przyszłych losach pokoleń.
Problemy dewastacji środowiska i konieczności jego
ochrony stanowią ważny problem współczesnego świata. Powinny one
zwracać uwagę wszystkich ludzi, a w szczególności młodych, u
których powinno się wyrabiać poczucie odpowiedzialności za
środowisko, w którym żyją.
Powinniśmy żyć w czystym i zdrowym środowisku, a
przez kształtowanie poczucia odpowiedzialności za otaczające
środowisko możemy to osiągnąć.
Ogromną
rolę w edukacji i prawidłowym wychowaniu dzieci odgrywa uczenie ich
szacunku do przyrody i zwiększanie świadomości ekologicznej.
Bardzo ważne jest uzmysłowienie dzieciom konieczności
poszanowania otoczenia, dbałości o ład i porządek w nim na co
dzień oraz odpowiedzialności za to, w jakim stanie jest nasza
Ziemia i nasza Mała Ojczyzna.
Program
ten w swoich założeniach ma na celu uzmysłowić uczniom istotę i
rangę problemów
zwłaszcza tych, z którymi spotyka się na co dzień. Stad też
skierowanie zaproponowanych działań dla uczniów, rodziców Szkoły
Podstawowej w Lisowie.
ADRESACI
Adresatami
programu są uczniowie Szkoły Podstawowej im. Macieja Rataja w
Lisowie oraz ich rodzice oraz mieszkańcy wsi Lisów.
CEL
GŁÓWNY PROGRAMU:
Kształtowanie
umiejętności uczniów w zakresie twórczego rozwiązywania
problemów, z którymi spotyka się w życiu codziennym poprzez
wykorzystanie umiejętności zdobytych w procesie edukacji.
CELE
SZCZEGÓŁOWE.
Kształtowanie
umiejętności uczniów w zakresie wykorzystywania wiedzy zdobytej
podczas zajęć edukacyjnych w praktyce.
Kształtowanie
umiejętności oceny rangi wpływu działalności człowieka na los
Ziemi,
Kształtowanie
poczucia odpowiedzialności za otaczające środowisko oraz
rozwijanie świadomości ekologicznej.
kształcenie
aktywnej postawy w działaniu na rzecz własnego rozwoju i
środowiska lokalnego
zintegrowanie
środowiska szkolnego i lokalnego
stworzenie
uczniom możliwości samorealizacji
stworzenie
okazji do osiągania sukcesów i wzrostu poczucia własnej wartości
wdrażanie
uczniów do aktywnego i twórczego spędzania czasu wolnego,
ZAMIERZONE
EFEKTY
Uczeń
wykorzystuje wiedzę i umiejętności zdobyte podczas zajęć
edukacyjnych
Jest
odpowiedzialny i reaguje na wszelkie przejawy niewłaściwego
zachowania się innych w stosunku do otaczającego świata.
Uczeń
prezentuje aktywną postawę w działaniu na rzecz własnego rozwoju
i środowiska lokalnego
Szkoła
ściśle współpracuje ze środowiskiem lokalnym w realizacji
procesów edukacyjnych
Uczeń osiąga
sukcesy i rozwija swoje zainteresowania i zdolności
Uczeń ma
możliwość aktywnego i twórczego spędzania czasu wolnego,
Uczeń
rozumie istotę i rangę problemu ochrony środowiska.
Uczeń
troszczy się o najbliższe otoczenie.
Lp
|
ZADANIA
|
FORMY
REALIZACJI
|
UWAGI
|
1
|
Pogłębienie wiedzy
uczniów dotyczącej ekologii i ochrony środowiska oraz
kształtowanie postawy proekologicznej.
|
Spotkania
z wychowawcami, zajęcia edukacji społeczno – przyrodniczej i
lekcji przyrody.
Przeprowadzenie
przez wychowawców instruktażu segregowania odpadów i
recyklingu.
Wykonywanie
przez uczniów gazetek ściennych i dekoracji o tematyce
ekologicznej.
Zorganizowanie
kącików przyrodniczych na korytarzu szkolnym i w salach
lekcyjnych.
Wycieczka do
oczyszczalni ścieków w Przysiekach.
|
|
2
|
Kształtowanie postawy
proekologicznej ucznia.
|
Segregowanie
śmieci do odpowiednio oznakowanych pojemników w salach
lekcyjnych i na korytarzach szkolnych.
Zbiórka
makulatury, zużytych baterii, butelek i nakrętek plastikowych
oraz aluminiowych puszek.
Akcja
Sprzątania Świata.
Akcja sadzenia
drzewek.
|
|
3.
|
Integrowanie
środowiska szkolnego i lokalnego w planowanie i realizację
procesów edukacyjnych i kształtowanie postaw.
|
Prezentacja
spektakli teatralnych i prezentacji poruszających problemy
współczesnego świata, społeczeństwa i środowiska
lokalnego.
Organizowanie
akcji proekologicznych we współpracy z rodzicami.
Organizowanie
akcji edukacyjno – informacyjnych dla mieszkańców Lisowa.
|
|
4.
|
Uczeń
wykorzystuje w praktyce wiedzę i umiejętności zdobyte
podczas zajęć edukacyjnych
|
Organizowanie
szkolnych konkursów literackich, plastycznych, ekologicznych,
przyrodniczych.
Udział
uczniów w pozaszkolnych konkursach o tematyce przyrodniczej i
ekologicznej.
Zamieszczenie
w gazecie szkolnej „Na luzie” artykułów o tematyce
przyrodniczej i ekologicznej.
|
|
5.
|
Promocja działań
szkoły.
|
Strona internetowa
szkoły i gminy.
Telewizja lokalna.
Prasa lokalna
Gazeta szkolna „Na
luzie”
Gazetki ścienne.
|
|
MONITOROWANIE
I EWALUACJA
Aby
sprawdzić, czy realizowany program osiąga swoje cele, a w
ostateczności czy kształtuje postawy dzieci, należy dokonać jego
ewaluacji. Przez cały czas realizacji programu dokonywać należy
ciągłej obserwacji postaw i zachowań dzieci.
Ważnym
elementem w ocenie programu jest analiza dokumentacji pracy szkoły
pod kątem działań ekologicznych i kształtowania postaw uczniów.
Tak zebrany materiał może stanowić podstawę do modyfikacji
programu lub jego fragmentu.