Ogólnopolski konkurs Szkoła Dobrego
Wychowania
Nasza szkoła uczestniczyła w bieżącym roku szkolnym w IX edycji
Ogólnopolskiego Konkursu dla szkół pod nazwą „Szkoła dobrego wychowania”.
Zgłaszając się do tego konkursu, zostaliśmy zobligowani do zrealizowania zadań
znajdujących się w regulaminie konkursu.
Celem konkursu było zapoznanie
dzieci ze standardami dobrego wychowania
oraz wskazanie, jaki ma ono wpływ na codzienne życie, jak i relacje
rówieśnicze.
Zadanie 1.
Przeprowadzenie debaty
uczniowskiej oraz opracowanie Szkolnej Karty Zasad Dobrego Zachowania.
·
W ramach realizacji pierwszego zadania
konkursowego w naszej szkole uczniowie klas IV-VI zostali szczegółowo zapoznani
z regulaminem konkursu. Poszczególne klasy na lekcjach wychowawczych prowadzili zajęcia na temat kultury
i zasad dobrego zachowania w różnych dziedzinach życia i sytuacjach,
oglądali scenki obrazujące kulturalne zachowanie. Przeprowadzili klasowe debaty, w czasie których
ustalili najważniejsze -według siebie- zasady kultury.
·
Działaniem mającym na celu lepsze
zaznajomienie uczniów z kulturą było spotkanie
z panią Adrianą Czocharą, która podczas
prezentacji uczyła,
jak nakryć prawidłowo stół, jakich sztućców i naczyń używać.

Następnie uczennice
klasy V zaprezentowały krótką scenkę,
jak kulturalnie zjeść posiłek, jaką przyjąć postawę przy stole, jak posługiwać
się sztućcami.

·
Ważne w realizacji tego zadania konkursowego
była również prelekcja higienistki szkolnej dla uczniów klas I-III na temat kultury wyglądu człowieka, czyli
troski o higienę osobistą (włosy, paznokcie, czystość ciała, czystość
stroju), kultury zdrowotnej i fizycznej (zasady zdrowego żywienia, aktywność
fizyczna). Uczniowie chętnie słuchali i dyskutowali z higienistką na ten
temat, wymieniając poglądy i doświadczenia.

·
Z kolei uczniowie klasy V, którzy na podstawie zebranych informacji od
poszczególnych klas, opracowali Szkolną Kartę Zasad Dobrego Zachowania. Zawierała ona najważniejsze, najczęściej wymieniane zasady kultury:
słowa, zachowania się w różnych sytuacjach, spożywania posiłków i zachowania
się przy stole, stroju i wyglądu, zdrowotnej i fizycznej, które zostały
atrakcyjnie ozdobione i estetycznie wykonane.
· Na
szkolnym korytarzu wyeksponowano ciekawe, kolorowe plakaty zawierające zasady kulturalnego zachowania, aby mogli je sobie utrwalić wszyscy uczniowi i przygotować się do konkursu „Mistrz savoir-vivre”. Plakaty
wzbudzały duże zainteresowanie wśród uczniów i nieustannie przypominały im o
przestrzeganiu zasad dobrego wychowania. Efekt był widoczny - wszyscy starali się być kulturalni
wobec kolegów i starszych.
·
Na szkolnym korytarzu pojawiła się też gazetka przygotowana przez uczniów
klasy V
pod opieką wychowawcy pod tytułem „Savoir-vivre”.
Uczniowie samodzielne wyszukiwali w Internecie informacji na ten temat. Zostały
tam również spisane nieeleganckie i niekulturalne gesty i zachowania, które
zaobserwowane były przez uczniów i wychowawców poszczególnych klas. Uczniowie
wzajemnie starali się pilnować, aby nie zachowywać się w ten sposób.
Zadanie 2.
Wykonanie plakatu: „Mój wygląd świadczy o
mnie”
·
W ramach
tego zadania uczniowie klas I – VI w listopadzie 2016 roku uczestniczyli
w zajęciach warsztatowych na temat
,,W świąteczny dzień”, które prowadziła pani Danuta Śliwińska. Po
prezentacji multimedialnej dotyczącej zasad savoir vivre uczniowie w wyniku
dyskusji stwierdzili, że nasz strój dużo o nas mówi. Każdy, a w szczególności
młodzież, lubi ubiorem wyrażać swoją indywidualność, charakter, poglądy,
przynależność do określonej grupy. Na „odlotowe” kolory, oryginalne zestawienia
ciuchów, bawienie się strojem można pozwolić sobie, jednak - nie zawsze i nie
wszędzie. Trzeba bowiem pamiętać, że
odpowiedni ubiór jest częścią dobrego wychowania. Uczniowie, podzieleni na
grupy wypracowali własną interpretację odświętnego, galowego stroju i
wizerunku. Po krótkiej dyskusji swoje wnioski zapisano na ,,Szkolnej Karcie Zasad”.
·
Zasady
savoir vivre dotyczące wyglądu, prezencji (np. postawy, higieny) i właściwego
ubioru przybliżyła uczniom klas IV - VI
pielęgniarka szkolna pani T.
Gajecka. Zwróciła uwagę, że samo dbanie o właściwe ubranie nie wystarcza,
potrzebne jest także pielęgnowanie ciała, właściwe korzystanie z kosmetyków i
biżuterii.
·
W styczniu
na lekcjach wychowawczych w klasach IV –
VI przeprowadzono pogadanki na temat ,,
Co mój wygląd mówi o mnie”.
W klasach I – III przeprowadzone zostały
zabawy dydaktyczne ,,Dopasuj strój do sytuacji”. Uczniowie mieli do
dyspozycji ilustracje: teatr, kościół, filharmonia, uroczystość rodzinna,
szkoła, wycieczka w góry, mecz piłki nożnej. Do podanych sytuacji i szablonów
postaci dopasowywali przygotowane elementy stroju.
W czasie wyjazdu uczniów naszej szkoły na koncert do
Filharmonii Rzeszowskiej oraz na spektakl teatralny,, Chłopcy z Placu Broni” w
Krośnie zauważyliśmy, że uczniowie odpowiednio dobrali swoje ubranie do
odwiedzanych miejsc.
·
W
marcu został ogłoszony konkurs plastyczny na plakat ,,Mój wygląd świadczy
o mnie”. Uczniowie mogli zaprezentować przykłady
właściwego i nieodpowiedniego stroju szkolnego, codziennego i galowego. Dzieci
w interesujący sposób przedstawiały temat konkursu. Prace wykonywane były w
różnorodnych technikach plastycznych i przedstawiały najczęściej
dopasowanie stroju do sytuacji. Zwracały uwagę na schludny wygląd,
właściwą fryzurę, mimikę twarzy i
odpowiednią postawę przy stole.

Do jury
wpłynęło 28 prac z których wybrano
najciekawsze. Laureaci konkursu otrzymali dyplomy, a wyróżnione prace zostały
zaprezentowane na gazetce ściennej na
korytarzu szkolnym.
Realizacja tego zadania wpłynęła na większą dbałość o
poszczególne elementy wyglądu budujące
pozytywny wizerunek uczniów.
Laureatami zostali: Jakub Dachowski, Miłosz Byczek, Laura Wojdyła, Zuzanna Warchoł, Patryk
Kołodziej, Bartłomiej Grębski, Cezary Zięba, Jakub Martyka.
Zadanie 3.
Opracowanie krótkich
prac pisemnych na temat „Moje zachowanie świadczy o mnie”.
·
Jednym
z zadań w ramach realizowanego projektu było opracowanie krótkich prac pisemnych na temat „Moje zachowanie
świadczy o mnie”. W tym celu przeprowadzono w kwietniu w naszej szkole
konkurs plastyczno- literacki. Obejmował on wszystkich uczniów klas IV-VI. Uczestnicy przygotowywali prace pisemne na określony
temat w formie opowiadania, listu lub kartki z pamiętnika.

Dodatkowo praca miała być ozdobiona rysunkiem zgodnym z powyższą
tematyką i napisaną przez siebie pracą. Miał on na celu: propagowanie wzorców
kulturalnego zachowania się, uwrażliwienie uczniów na zasady dobrego wychowania
– normy zachowania w stosunku do rówieśników, osób starszych, rozwijanie umiejętności
literackich, ze wskazaniem na poprawność stylistyczną i językową utworu, rozwijanie
wrażliwości, wyobraźni, kreatywności. Oceniana
była: zgodność pracy z hasłem przewodnim konkursu, stopień samodzielności, indywidualizmu i oryginalności ujęcia
tematu, dobór słownictwa, poprawność leksykalna i frazeologiczna, poprawność gramatyczna, poprawność ortograficzna i interpunkcyjna, dobór
i umiejętne wykorzystanie środków wyrazu plastycznego, staranność wykonania. Do konkursu napłynęło 35 prac, w tym większość
opowiadań, 4 prace w formie listu, a 5 w formie kartki z pamiętnika. Wszystkie
opatrzone były rysunkami i podejmowały tematy zgodne z regulaminem
konkursowym. Uczniowie chętnie pisali o zasadach dobrego wychowania, a
była to konsekwencja ich aktywnego uczestnictwa w różnych działaniach
podejmowanych w szkole w tym roku szkolnym w ramach realizacji zadań konkursu
„Szkoła dobrego wychowania”.
Zadanie 4.
Przygotowanie
międzyklasowych inscenizacji na temat znajomości i stosowania zasad dobrego
zachowania na co dzień w stosunku do osób starszych, dorosłych, rówieśników…
·
Uczniowie klas III i V wykonali również zadanie konkursowe
polegające
na zaprezentowaniu scenek obrazujących
kulturalne zachowanie w różnych sytuacjach naszego życia. Wybrani uczniowie
przygotowali wcześniej krótkie scenki, które przedstawili widowni uczniowskiej.
Dotyczyły one właściwego witania się z rówieśnikami oraz osobami
starszymi, przedstawiania się w gronie nieznajomych osób, a także
przeprowadzania kulturalnej rozmowy telefonicznej. Uczniowie dowiedzieli się,
jakich zwrotów używać, kto komu się przedstawia, jak należy rozpoczynać rozmowę
telefoniczną, kto może pierwszy ją skończyć. Przykłady prezentowane przez
kolegów były dla uczniów wspaniałą lekcją kulturalnego zachowania. Na bieżąco
scenki uczniowskie były przez wszystkich komentowane, analizowane i omawiane
wspólnie
z wychowawcami.

·
Na korytarzu szkolnym została również
przygotowana przez uczestników kółka języka polskiego gazetka ścienna pt. „Halo! – czyli o poprawnej rozmowie telefonicznej”.
Znalazły się na niej cenne, praktyczne wskazówki dotyczące przeprowadzania
kulturalnej rozmowy telefonicznej, czyli np. jak rozpoczynać rozmowę, jak
kończyć, kto pierwszy może ją skończyć, w jakich godzinach nie należy dzwonić,
gdzie nie można używać telefonów.
W większości były to wnioski wysunięte ze scenek prezentowanych przez uczniów
oraz ze wspólnej dyskusji na ten temat.
·
Ze względu na ważność powyższego tematu
uczniowie przygotowali artykuł,
który został zamieszczony w szkolnej
gazecie „Na luzie” podejmujący zasady kulturalnego zachowania się na co
dzień.
Zadanie 5.
Zorganizowanie szkolnego konkursu
wiedzy, wśród uczniów na temat savoir vivre.
Od
października 2016r. przeprowadzono szereg lekcji wychowawczych w klasach IV - VI na temat
zasadach dobrego zachowania. Zajęcia prowadzono wykorzystując literaturę
dostępną w bibliotece szkolnej, prezentacje multimedialne, fragmenty programów
telewizyjnych związanych z kulturą zachowania w różnych sytuacjach życiowych.
·
Uczniowie
klas I – III swoją wiedzę na temat savoir vivre poznawali uczestnicząc w pogadankach, scenkach dramowych prowadzonych w ramach zajęć zintegrowanych.
· Zasady
zachowania przy stole poznawali w teorii i praktyce w czasie zajęć
tematycznych prowadzonych przez panią Renatę
Ciołkosz.
· 2 marca 2017r. uczniowie klas I
– III brali udział w zajęciach warsztatowych prowadzonych przez panią Adrianę Czocharę, w
czasie których wykonywali serwetnik na stół wielkanocny. Uczniowie z
wielkim zainteresowaniem i zaangażowaniem podjęli się tego zadania. Prace zostały
wyeksponowane na korytarzu szkolnym. Jak wynika z relacji rodziców i uczniów
własnoręcznie wykonane serwetniki ozdobiły rodzinne stoły wielkanocne.
·
9 marca uczniowie klas I – III na
zajęciach zintegrowanych uczyli się nakrywania
do stołu i prawidłowego posługiwania się sztućcami.

·
Uczniowie zaznajomili się z
literaturą, dotyczącą tych zasad, w ramach zajęć bibliotecznych pod kierunkiem
pani Danuty Śliwińskiej.
·
Przed
konkursem omówiono zasady savoir vivre wyeksponowane na terenie szkoły na plakatach, gazetkach i
plakietkach ściennych.
Konkurs szkolny na
„Mistrza savoir vivre” przeprowadziliśmy w poniedziałek 10 kwietnia 2017 r. Do
konkursu przystąpili wszyscy uczniowie naszej szkoły.
Uczniowie klas I – III
/ 21 osób/ rozwiązywali test składający się z 10 zadań.
7
pkt. zdobyło 3 uczniów, 8
pkt. zdobył 5 uczniów, 9 pkt. zdobyło 11 uczniów
Maksymalną
ilość punktów – 10 zdobyło 2 uczniów: Bartosz Płaziński i Laura Wojdyła
Konkurs w klasach IV – VI / 32 osoby/ poprzedzony był eliminacjami
klasowymi. Uczniowie, którzy otrzymali maksymalną ilość punktów wzięli udział w II etapie konkursu. W finale
uczestniczyło 7 uczniów. Test składał
się z 10 zadań. Mistrzami
savoir vivre zostali: Jakub Biernacki, Wiktoria Sendra, Michał Furmanek i Jakub
Wojnarek..
Za udział w konkursie nasza szkoła uzyskała certyfikat SZKOŁY DOBREGO WYCHOWANIA.
