W związku z
niepokojącymi doniesieniami dotyczącymi pojawiających się zagrożeń
w Internecie Ministerstwo Edukacji Narodowej zwraca się z prośbą
o zwrócenie szczególnej uwagi na poniższe informacje.
Gry komputerowe to bardzo popularna
forma rozrywki dla dzieci i młodzieży. 60% dzieci w wieku 4-14 lat używa
komputera do grania,
a 94% nastolatków
w wieku 12-17 lat gra w gry wideo.
Gry komputerowe
mogą wspierać rozwój poznawczy, emocjonalny i społeczny dzieci. Wpływają
pozytywnie na: spostrzegawczość, reakcje na bodźce, zdolności przestrzenne,
procesy myślowe oraz koncentrację uwagi. Poprawiają refleks i koordynację wzrokowo-ruchową oraz ćwiczą umiejętność współdziałania w grupie.
Jednak spędzanie zbyt dużej ilości czasu na
grach może powodować problemy z koncentracją uwagi przez dłuższy czas,
zaniedbywania nauki, aktywności fizycznej, kontaktów z rodziną i kolegami. Może ono prowadzić również do rezygnacji z innych
zainteresowań, a nawet zaniedbywania czynności takich, jak jedzenie czy sen. W skrajnych
przypadkach doprowadzić nawet do uzależnienia.
W naszym kraju
wiele gier komputerowych oznaczonych jest wg systemu PEGI (Pan-European Game
Information). Jest to ogólnoeuropejski system klasyfikacji gier stworzony przez
producentów gier w celu udzielenia rodzicom w Europie pomocy w podejmowaniu
świadomych decyzji o zakupie gier komputerowych. Symbole PEGI znajdują się na
opakowaniu gry. Wskazują one następujące kategorie wiekowe: 3, 7, 12, 16 i 18
lat, nadane zgodnie z zawartością gry i poziomem rozwoju młodego użytkownika.
Na stronie internetowej www.pegi.info można sprawdzić klasyfikację gry i jej
kategorię wiekową.
W systemie PEGI
poza klasyfikacją wiekową można znaleźć oznaczenia informujące o potencjalnie
szkodliwych treściach występujących w grze, takich jak przemoc, wulgaryzmy czy
hazard. Przed zakupem gry warto zapoznać się z jej klasyfikacją, aby podjąć
przemyślaną decyzję.
Gry zawierające
agresję i brutalną przemoc powodują wzrost poziomu agresji u dzieci, uczą wrogich zachowań wobec innych ludzi oraz tego, że jedynym
sposobem na rozwiązywanie problemów jest używanie siły.
Media donoszą o
nowej grze pn. „Blue Whale Challenge” czyli „niebieski wieloryb”, która
pojawiła się w internecie i zagraża życiu dzieci oraz nastolatków. Z doniesień
medialnych wynika, że początek gry miał miejsce w Rosji, gdzie już ponad setka
młodych internautów popełniła samobójstwo.
Z doniesień mediów
wynika, że gra jest bardzo popularna i wzbudza zainteresowanie młodych
internautów. Psychologowie ostrzegają, że szczególnie narażone na udział w grze
są osoby o niskiej samoocenie i poczuciu własnej wartości.
Z informacji
uzyskanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej wynika, że aktualnie Prokurator Okręgowy w Szczecinie prowadzi śledztwo w sprawie
usiłowania doprowadzenia trójki małoletnich do targnięcia się na własne życie
pod wpływem wspomnianej gry.
Rola rodziców w przeciwdziałaniu zagrożeniom polega na rozmowach z dzieckiem, omówieniu jego aktywności w internecie, dopytaniu o ewentualne
problemy, z jakimi być może się boryka.
Dodatkowo istotne jest, aby zwrócić
uwagę na zachowanie dziecka w ostatnim czasie – jego ogólne samopoczucie, poziom
zmęczenia, rodzaj filmów i muzyki jakiej słucha. Należy również wspomnieć o
możliwości założenia filtrów ochrony rodzicielskiej, aby uchronić dziecko przed
szkodliwymi treściami.
Poniżej przekazujemy rodzicom informacje
dotyczące zachowania bezpieczeństwa
w korzystaniu z gier komputerowych:
1. Określ zasady
dotyczące czasu, jaki twoje dziecko może przeznaczać na gry komputerowe.
2. Zadbaj o to, aby
dziecko nie grało codziennie, ale też nie rób tradycji
z tej formy spędzania czasu. Jeśli ustalisz, że w waszym domu gra się
w określone dni, np. w piątki i niedziele, dziecko przez cały tydzień
będzie żyło oczekiwaniem na włączenie komputera.
3. Zainteresuj się,
w co gra twoje dziecko i czy gra jest dla niego odpowiednia. Porozmawiaj z
dzieckiem o grach, z których korzysta, sprawdź, czego może się z nich nauczyć.
4. Zanim kupisz
swojemu dziecku grę, upewnij się, że jest odpowiednia do jego wieku. Może ci w
tym pomóc system oceny gier PEGI.
5. Zwróć uwagę, czy
w zachowaniu twojego dziecka nie pojawiają się sygnały uzależnienia od
komputera.
6. Upewnij się, że
twoje dziecko z powodu grania nie zaniedbuje obowiązków domowych i szkolnych.
7. Sprawdź, czy gra
jest pozbawiona mikropłatności.
8. Pamiętaj, że
istnieją minigry, które nie wymagają instalacji, a zawierają treści
nieodpowiednie dla dzieci.
9. Zwróć uwagę na
to, czy w grze można kontaktować się z innymi graczami.Jeśli tak –
sprawdź, czy znajomości, jakie zawiera twoje dziecko, są bezpieczne. Kontakt z
innymi użytkownikami może być potencjalnym źródłem niebezpiecznych sytuacji i
podejmowania ryzykownych zachowań.
Gdzie można uzyskać pomoc ?
W celu uzyskania
porad i wskazówek rodzice mogą dzwonić pod nr telefonu 800 100 100, oferujący
bezpłatną i anonimową pomoc dla dorosłych (rodziców, nauczycieli, pedagogów).
Dzieci i młodzież, którzy potrzebują pomocy, chcą z kimś porozmawiać o swoich
problemach mogą dzwonić pod nr telefonu 800 121212 (Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży
Rzecznika Praw Dziecka).