PROGRAM DOSKONALENIA EFEKTYWNOŚCI
KSZTAŁCENIA
Wstęp
CEL GŁÓWNY:
Doskonalenie efektywności kształcenia w szkole.
Cele szczegółowe:
1.
Doskonalenie efektów procesu kształcenia w zakresie
wszystkich standardów wymagań,
2.
Kształcenie i doskonalenie kompetencji kluczowych,
3.
Dostosowywanie metod i form pracy do potrzeb i
możliwości uczniów (indywidualizacja procesu nauczania),
4.
Zmniejszenie liczby uczniów mających najniższe wyniki
sprawdzianu.
ZAŁOŻENIA PROGRAMU:
1.
Zintegrowanie działań dyrektora nauczycieli, rodziców i
uczniów na rzecz doskonalenia efektywności kształcenia.
2.
Pełna realizacja programów nauczania zapewniająca
uczniom opanowanie standardów wymagań
egzaminacyjnych.
3.
Systematyczne monitorowanie i diagnozowanie obszarów
kształcenia, ze szczególnym uwzględnieniem tych, w których uczniowie uzyskują
najniższe wyniki.
4.
Motywowanie uczniów do nauki, promowanie ich osiągnięć.
5.
Odpowiedzialność ucznia za wyniki w nauce.
6.
Wspieranie w rozwoju uczniów zdolnych i uczniów
mających trudności w nauce.
7.
Wyniki klasyfikacji i wyniki badań osiągnięć
edukacyjnych uczniów wskazujące na postęp efektów kształcenia w szkole.
8.
Wyniki uzyskiwane przez uczniów w toku kształcenia są
zbieżne z uzyskiwanymi przez nich wynikami sprawdzianu.
9.
Uczniowie biorą udział i odnoszą sukcesy w konkursach,
turniejach i olimpiadach.
TREŚCI PROGRAMU:
Treści programu
rozłożone są na działania dyrektora, nauczycieli i zespołów nauczycielskich,
uczniów i ich rodziców.
PLANOWANE DZIAŁANIA
ZADANIA SZKOŁY
|
DZIAŁANIA I FORMY REALIZACJI
|
ODPOWIEDZIALNI
|
TERMIN
|
Działania dyrektora szkoły
|
Troska o życzliwą atmosferę sprzyjającą pracy i nauki.
|
Dyrektor
|
Cały rok
|
Dokonywanie ocen nauczycieli, mające na celu poprawienie
efektów kształcenia.
|
Dyrektor
|
Wg harmonogramu
|
Zapewnianie nauczycielom możliwości podnoszenia
kwalifikacji.
|
Dyrektor
|
Cały rok
|
Nadzór nad sprawdzianem zewnętrznym, prowadzenie badań
kompetencji w poszczególnych klasach
oraz próbnych sprawdzianów.
|
Dyrektor, zespoły
nadzorujące
|
W czasie
sprawdzianu
|
Nadzór nad pełną realizacją podstawy programowej.
|
Dyrektor
|
Cały rok
|
Nadzór nad ocenianiem i osiąganiem przez uczniów
umiejętności w obrębie standardów.
|
Dyrektor
|
Cały rok
|
Dostosowanie bazy dydaktycznej do potrzeb programowych
szkoły.
|
Dyrektor
|
Cały rok
|
Dbanie o dobry przepływ informacji.
|
Dyrektor
|
Cały rok
|
Monitorowanie działań podjętych w ramach programu
doskonalenia efektywności kształcenia.
|
Dyrektor
|
Cały rok
|
Działania nauczycieli i zespołów nauczycielskich
|
Dbałość o optymalne warunki uczenia się uczniów:
Właściwe rozplanowanie pracy uczniów na
lekcjach i zajęciach.
Aktywizowanie uczniów – zapoznawanie z celami lekcji.
Wzmacnianie motywacji uczniów do osiągania
wyższych wyników w nauce: prowadzenie listy rankingowej, fundusz stypendialny.
Uczenie samodzielności podczas wykonywania
zadań.
Indywidualizacja nauczania.
Stwarzanie sytuacji do samodzielnej pracy w
ściśle określonym czasie.
|
Wszyscy nauczyciele
|
Cały rok
|
Zachęcanie i przygotowywanie uczniów do udziału w konkursach, olimpiadach i zawodach
sportowych. Promowanie osiągnięć uczniów na gazetkach ściennych, w gazecie
szkolnej i prasie lokalnej, na stronie internetowej szkoły i gminy.
|
Wszyscy nauczyciele
|
Cały rok
|
Organizowanie dodatkowych zajęć przedmiotowych i
nieprzedmiotowych:
Kółko języka polskiego, języka angielskiego,
matematyczne, matematyczno-przyrodnicze, informatyczne
Kółko redakcyjne, taneczne, teatralne, plastyczne, artystyczne, zespół muzyczno-wokalny,
Szkolne koło sportowe.
|
Nauczyciele
prowadzący zajęcia
|
Cały rok
|
Stwarzanie uczniom możliwości poznania własnego stylu
uczenia się oraz zapoznanie ze sposobami i warunkami tego procesu poprzez:
Artykuły
na stronach internetowych
Gazetki
ścienne
Artykuły
w gazecie „Na luzie”
Lekcje
wychowawcze
Zajęcia
edukacyjne.
|
Wychowawcy
Nauczyciele
Opiekunowie strony internetowej szkoły
Zespół redakcyjny gazety szkolnej
|
Cały rok
|
Przygotowanie uczniów do sprawdzianu w klasie szóstej:
Uczenie strategii rozwiązywania różnych typów
zadań.
Ćwiczenie najsłabiej opanowanych umiejętności:
koncentracja na kształcenie umiejętności w zakresie rozumowania i stosowania wiedzy w
praktyce.
Uczenie sposobów radzenia sobie ze stresem i
wzmacnianie wiary ucznia we własne możliwości.
Ćwiczenie koncentracji uwagi.
Konsekwentne przestrzeganie zasad uczciwości.
Przyzwyczajanie do sprawdzianów – przeprowadzanie
próbnych sprawdzianów w klasie szóstej i testów kompetencji w poszczególnych klasach.
Prowadzenie dodatkowych zajęć z j.polskiego i
matematyki przygotowujących uczniów do sprawdzianu.
Dostarczanie uczniom informacji i wyjaśnień
dotyczących sprawdzianu.
|
Wszyscy nauczyciele
Wychowawcy
Wszyscy nauczyciele
Wychowawca klasy
szóstej
|
Cały rok
|
Współpraca nauczycieli ukierunkowana na kształtowanie
umiejętności określonych w standardach i
kompetencji kluczowych. Przestrzeganie pełnej realizacji podstawy
programowej. Dogłębna analiza wyników próbnych sprawdzianów, testów
kompetencji, końcowego sprawdzianu oraz wspólne podejmowanie wniosków do
dalszej pracy z uczniami w czasie posiedzeń zespołów.
|
Zespoły
nauczycielskie
|
Cały rok
|
Pełna realizacja programów pracy z uczniami o specjalnych
potrzebach edukacyjnych.
|
Wszyscy nauczyciele
|
Cały rok
|
Bieżące informowanie rodziców o wynikach w nauce i zachowaniu ich
dzieci – wpisywanie ocen w uczniowskich zeszytach przedmiotowych na ostatniej
stronie, egzekwowanie podpisów rodziców przy ocenach.
|
Wszyscy nauczyciele
|
Cały rok
|
Przestrzeganie zasady motywowania ocen i udzielania uczniowi
wskazówek do dalszej pracy w celu podnoszenia jego wyników.
|
Wszyscy nauczyciele
|
Cały rok
|
Stwarzanie warunków do samooceny ucznia oraz szansy
poprawy niekorzystnej oceny w ustalonym terminie i formie.
|
Wszyscy nauczyciele
|
Cały rok
|
Zwracanie uwagi na estetykę i czytelność pisemnych prac
uczniowskich – systematyczna kontrola zeszytów.
|
Wszyscy nauczyciele
|
Cały rok
|
Organizowanie pomocy uczniom, którzy nie mogą liczyć na
pomoc ze strony rodziców – organizowanie dyżurów pedagogicznych , zajęć
wyrównawczych i świetlicowych.
|
Wszyscy nauczyciele
|
Cały rok
|
Stały kontakt z rodzicami.
|
Wychowawcy
|
Cały rok
|
Działania uczniów
|
Aktywny udział w lekcjach, solidne przygotowywanie się do
zajęć i odrabianie zadań.
|
Wszyscy uczniowie
|
Cały rok
|
Zgłaszanie swoich oczekiwań. Zgłaszanie ciekawych pomysłów
pracy w szkole.
|
Chętni uczniowie
|
Na bieżąco
|
Udział w oferowanych przez szkołę zajęciach
pozalekcyjnych, ze szczególnym uwzględnieniem zajęć przygotowujących do
sprawdzianu oraz udział w konkursach przedmiotowych.
|
Chętni uczniowie
|
Cały rok
|
Organizowanie pomocy koleżeńskiej.
|
Samorząd uczniowski
|
Cały rok
|
Uczenie się organizacji czasu pozalekcyjnego.
|
Wszyscy uczniowie
|
Cały rok
|
Działania rodziców
|
Organizowanie własnych zajęć w ten sposób, aby mieć czas
na rozmowę i pracę z dzieckiem.
|
Wszyscy rodzice
|
Cały rok
|
Określenie jasnego systemu wymagań wobec dziecka. Dbałość
o właściwą organizację czasu wolnego dziecka.
|
Wszyscy rodzice
|
-
|
Systematyczne kontrolowanie osiągnięć.
Wspieranie dziecka w jego dążeniu do osiągania jak
najlepszych wyników w nauce.
|
Wszyscy rodzice
|
Cały rok
|
Współdziałanie ze szkołą w sprawach organizacyjnych,
bezpieczeństwa i
wychowawczych.
|
Rada Rodziców
|
Cały rok
|
Częste kontakty ze szkołą. Udzielanie informacji zwrotnej
nauczycielom.
|
Wszyscy rodzice
|
Na bieżąco
|
Wspieranie szkoły w realizacji działań podjętych w ramach programu doskonalenia
efektywności kształcenia.
|
Rada Rodziców
|
Na bieżąco
|
PROCEDURY OSIĄGNIĘCIA CELÓW
- W celu osiągnięcia założonych
celów, na zajęciach należy:
-
Systematycznie diagnozować umiejętności uczniów,
- Zaplanować działania wyrównujące braki w wiedzy
i umiejętnościach uczniów,
- Stosować aktywizujące metody nauczania,
- Motywować uczniów do nauki poprzez stosowanie
nagród i pochwał,
- Uczyć korzystania z materiałów źródłowych, w tym
z podręcznika,
- Analizować formy, celowość, skuteczność zadań
domowych i ich sprawdzania,
- Uczyć wyszukiwania informacji (w encyklopedii,
bibliotece, Internecie),
- Rozwijać logiczne myślenie poprzez stosowanie
metod problemowych,
- Wspomagać uczniów w planowaniu i organizowaniu
własnej nauki,
- Poprawiać metody pracy z uczniem słabym i
zdolnym,
-
Przeprowadzać więcej pisemnych sprawdzianów
(krótkich kartkówek), stosując zadania otwarte i zamknięte,
-
Rozwiązywać większą liczbę testów, stosując
różne metody ich rozwiązywania,
-
Częściej badać osiągnięcia uczniów,
-
Zwrócić
większą uwagę na uczniów z trudnościami w uczeniu się,
-
Zachęcać uczniów do korzystania z bogatej oferty
zajęć pozalekcyjnych,
-
Zwracać uwagę na pełne i wyczerpujące odpowiedzi
ustne,
-
Zwracać uwagę na estetykę wykonywanych prac,
-
W rozwiązywanych zadaniach na lekcji i w pracach
klasowych uwzględniać standardy wymagań,
-
Analizować błędy popełniane przez uczniów i
poszukiwać ich źródeł,
-
Organizować godziny wychowawcze lub prelekcje na
temat skutecznego uczenia się, metod uczenia się, wzmacniania motywacji.
PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW 1. Wysokie (nie niższe niż w ubiegłym roku) wyniki
sprawdzianu 2. Zmniejszenie liczby uczniów z niskimi wynikami. 3. Zwiększenie liczby uczniów z wysokimi wynikami. 4. Efekty kształcenia satysfakcjonują środowisko
edukacyjne szkoły. 5.Uświadomienie uczniom użyteczności w życiu codziennym
wiedzy nabytej w szkole. 6. Współodpowiedzialność nauczycieli, uczniów i rodziców
za wyniki kształcenia w szkole.
EWALUACJA
Ewaluacja ma na celu sprawdzenie,
czy zaplanowane działania, zawarte w programie, były skuteczne, czy osiągnięto
zamierzone cele oraz na ustaleniu, które jego elementy można realizować w
niezmienionym kształcie, które należy ulepszyć, a które odrzucić. Ewaluacja ma
pomóc osiągnąć cele i zamierzenia w takim aspekcie, w jakim oczekują tego
nauczyciele i uczniowie.
Narzędzia ewaluacji: Testy i zadania skierowane do uczniów,
wymagające praktycznych umiejętności
Konkursy,
Rozmowy z uczniami i rodzicami,
Obserwacja zaangażowania i pracy uczniów na
zajęciach,
Analiza dokumentacji oraz wyników sprawdzianu
próbnego i końcowego.
|
|